وسايل و ملزومات سفره عقد

وسايل سفره عقد

سفره عقد يك هر يك از وسايلي كه در سفره عقد قرار داده مي شود معناي خاصي دارد و قرار گرفتن هيچ يك بي دليل نيست ما در اين مطلب قصد داريم وسايل مورد نياز سفره عقد را به همراه معناي هر يك ذكر كنيم.

وسايل سفره عقد

سفره عقد يك هر يك از وسايلي كه در سفره عقد قرار داده مي شود معناي خاصي دارد و قرار گرفتن هيچ يك بي دليل نيست ما در اين مطلب قصد داريم وسايل مورد نياز سفره عقد را به همراه معناي هر يك ذكر كنيم.

پهن كردن سفره عقد در اكثر شهرهاي ايران مرسوم است. در سفره عقد شش ظرف قرار مي گيرد كه هر يك از محتويات آن ها بيانگر دعاي خيري براي عروس و داماد مي باشد.

نان و پنير

نان و پنير را به نشانه ي بركت و وسعت رزق و روزي سر سفره عقد قرار مي دهند. در گذشته از نان سنگگ براي تزئين سفره عقد استفاده مي كردند ولي الان هر كسي بنابر سليقه خود از هر ناني مي تواند استفاده كند.

گردو، بادام و فندق 

همانطور كه مي دانيد گردو، بادام و فندق جزو خوراكي هاي مقوي محسوب مي شوند و به براي توانمندي و همچنين گسترده بودن سفره عروس و داماد بر سر سفره عقد قرار داده مي شود.

نبات

نبات نشانه و نماد شيريني است و براي شيريني پيوند عروس و داماد در سفره عقد قرار داده مي شود. درضمن براي سفره عقد از اعلاترين نبات استفاده مي شود.

تخم مرغ

تخم مرغ از گذشته تا به الان نماد تولد وتداوم نسل و فرزندآوري مي باشد. بنابراين تخم مرغ را به نيت ادامه نسل عروس و داماد و فرزندآوري آن ها سر سفره مي گذارند.

شيريني 

در سفره عقد علاوه بر نان، پنير، گردو، بادام، فندق، نبات و تخم مرغ، شيريني نيز مي گذارند. از شيريني خشك و تر نيز براي آرزوي خوشبختي و شيريني زندگي عروس و داماد استفاده مي شود.

قرآن 

از كتاب خدا نيز براي طلب بركت زندگي عروس و داماد در سفره عقد استفاده مي شود. معمولا قرآن روبه روي آينه قرار مي گيرد.

آينه 

يكي ديگر از اجزاي سفره عقد آينه است، تا با نگاه كردن در آن قلبشان نسبت به هم مانند آينه صاف و زلال باشد و سعادتمند شوند.

خونچه نان و اسپند

خونچه به طبق هايي گفته مي شود كه در آن وسايل عقد را مي گذارند.

شمعدان 

كنار آينه يك جفت شمعدان نيز قرار مي دهند و شمع هاي آن را هنگام خواندن خطبه عقد روشن مي كنند و در واقع با روشن كردن شمع هاي شمعدان، آرزوي گرما و روشنايي براي زندگي عروس و داماد مي كنند.

اسپند

در مراسم عقد نيز از اسپند براي دور كردن چشم بد از وصلت و پيوند عروس و داماد استفاده مي شود.

جانماز ( سجاده )

سجاده را نيز همچون قرار رو به روي آينه مي گسترانند. قرار دادن جانماز سر سفره عقد نشان دهنده پايبندي عروس و داماد نسبت به اصول دين مي باشد. و آرزو مي شود تبرك آن شامل حال زندگي عروس و داماد گردد.

گل

همانطور كه مي دانيد گل نماد زيبايي و نشان دهنده شادابي و طراوات است. سر سفره عقد سبد گلي قرار مي دهند  تا علاوه بر زيبايي سفره عقد براي عروس  و داماد آرزوي شادابي و طراوت داشته باشند.

كله قند

يكي ديگر از ملزومات مراسم عقد كله قند است. با ساييدن كله قند بر سر عروس و داماد آرزوي بارش شادي و شيريني بر زندگي آن ها مي كنند.

عسل

از عسل نيز براي شيرين كامي عروس و داماد استفاده مي شود. پس از خوانده شدن خطبه عقد عروس و داماد از دست هم عسل مي خورند و اين نشان دهنده اين است كه عروس و داماد در آينده مايه شيرين كامي يكديگر باشند.

نقل و سكه

نقل نماد شيرين كامي و سكه براي افزايش رزق و روزي عروس و داماد سر سفره ي عقد گذاشته مي شود.

ميوه 

سر سفره عقد ميوه هاي رنگارنگ نيز قرار مي دهند و اين براي آرزوي  برخورداري عروس و داماد از نعمات رنگارنگ الهي مي باشد.

منبع : وسايل و ملزومات سفره عقد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.